8 t/m 15 september Week van lezen en schrijven

Gepubliceerd op: 3 september 2024 12:46

Extra aandacht voor geletterdheid en basisvaardigheden

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met omgaan met bijvoorbeeld een computer of mobiele telefoon. In Kerkrade gaat het om 25 % van de volwassenen (zie www.geletterdheidinzicht.nl). Maar dat niet alleen. 1 op de 4 jongeren van 15 jaar heeft een taalachterstand. Als jongeren met die achterstand van school komen lopen zij het risico de nieuwe generatie te worden die niet mee kan doen. Tijdens de Week van lezen en schrijven is hier landelijk en ook in de bibliotheek extra aandacht voor.

Belang van lezen en schrijven
Moeite hebben met basisvaardigheden, zoals lezen, schrijven of rekenen heeft grote gevolgen. Het maakt mensen kwetsbaar: minder zelfredzaam, minder sociaal actief en minder gezond dan mensen die hier géén moeite mee hebben. Op 8 september is het Wereld analfabetiseringsdag en de start van de Week van lezen en schrijven.

Ontdek wat je allemaal kan
Net als vorig jaar gaan we de markt op! In Kerkrade en Voerendaal zijn we aanwezig om inwoners het aanbod van de Bibliotheek te laten ontdekken. En te laten zien dat je meer kunt dan je denkt door je persoonlijk te ontwikkelen met behulp van de bibliotheek.

We zijn te vinden op de volgende plekken:

Markt Voerendaal: donderdag 12 September 14:00 tot 16:00
Markt Kerkrade-Centrum: vrijdag 13 september 10:00 tot 12:00